מהי מפת אתר (Sitemap.xml) ומה חשיבותה לקידום אתרים SEO?
כל בעל אתר רוצה מן הסתם שגוגל יכיר אותו. בנוסף, חשוב שמנוע החיפוש יבין מהי ההיררכיה באתר ומהם העמודים המרכזיים בו. הדרך לספק את המידע החיוני בדרך למקומות גבוהים בתוצאות חיפושים רלוונטיים היא באמצעות מפת אתר. את המפה מעלים בקובץ אשר נקרא Sitemap.xml, וכדאי כמובן לבצע את הפעולה רבת התועלת הזו באופן המדויק ביותר. במאמר זה נסביר מה זה Sitemap.xml, על יצירת Sitemap.xml, על הסוגים השונים של מפות האתר, איך ליידע את גוגל על קובץ מפת האתר ועוד.
יצירת מפת אתר Sitemap.xml – באמצעות מספר כלים
מבחינה טכנית, יצירת Sitemap.xml זו לא פעולה מורכבת מדי. אפשר פשוט ליצור קובץ Notepad (בקידוד UTF-8) עם הרשימה המלאה של העמודים שיש באתר, בוורדפרס יש פלאגינים ייעודיים למטרה זו (למשל Yoast או All in One SEO), ב-Screaming Frog ניתן לעשות זאת בקלות ויש אתרים שדרכם ניתן לייצר בקלות ובמהירות את המפה – לדוגמה xml-sitemaps.com וגם xmlsitemapgenerator.org.
השימוש בכלים הנ"ל אינטואיטיבי למדי. מי שלמשל בחר ב-xml-sitemaps.com צריך להקליד את ה-URL של האתר, ולבחור את תדירות העדכון המתאימה לו (למשל "שבועי") ואת תאריך השינוי האחרון (אפשר לבחור תאריך ספציפי או בהתאם לפעילות השרת). הממשק מאפשר גם הגדרה אוטומטית של ה-Priority של כל עמוד, וכדאי לנצל את האופציה הזו.
גם תקלה בשרת עלולה להניב שגיאת 404, זמנית כמובן. בכל מקרה, גם אם לא מדובר בקטסטרופה, עדיין מומלץ בחום להתייחס לסוגיה הזו, ובמיוחד כחלק מתהליך אופטימיזציה למנועי חיפוש (או בשם המוכר יותר, SEO, כלומר Search Engine Optimization).
סוגים שונים של מפות אתר
קובץ Sitemap.xml בסיסי מכיל כאמור רשימה של כל העמודים באתר. בנוסף, מומלץ על יצירת Sitemap.xml דומה לתמונות, לסרטונים ולפוסטים שמרוכזים בבלוג (או תחת הקטגוריה "חדשות" וכו').
מפת אתר לתמונות רלוונטית במיוחד לאתרים שיש בהם הרבה מאוד תמונות – למשל, אתר של מסעדה שמציגה לראווה את המנות בתפריט, אתר של אדריכלית שמעלה צילומים מפרויקטים שתכננה וכו'. המפה מגדילה מאוד את הסיכוי שהתמונות יופיעו בחיפושים, ובפרט כשמחפשים ב-Google Images.
קובץ מפת האתר של הסרטונים, שמן הסתם נדרשתרק באתרים שכוללים וידאו (לא הטמעה מיוטיוב אלא וידאו בפני עצמו), מאפשר לציין עבור כל סרטון שם, תיאור, אורך, תמונה ממוזערת (Thumbnail שמהווה מעין פרומו), תאריך יצירת הסרטון ועוד. המידע הזה עוזר לגוגל להבין את מהות כל קטע וידאו ולדעת באילו מקרים יהיה נכון להציג אותו בחיפושים.
באופן דומה, מפת האתר של הפוסטים תכלול לצד כל פוסט ברשימה את תאריך ההעלאה, כותרת, תיאור, ז'אנר ועוד. וכך גם מפת העמודים באתר תכלול לצד כל עמוד שמופיע בה את תאריך העלאתו, את הכתובת שלו, כמה תמונות הוא מכיל ומה התאריך האחרון שבו הוא עודכן.

אילו אתרים צריכים להגדיר קובץ Sitemap.xml?
לפי ההנחיות הרשמיות של גוגל, מפת אתר חיונית במיוחד לאתרים גדולים מאוד, לאתרים חדשים, לאתרים שיש בהם שלל תמונות וקטעי וידאו ולאתרים שיש בהם ארכיון עשיר.
ההמלצה שלנו בלינקשייק היא יצירת Sitemap.xml בכל אתר – רצוי מיד כשבונים אתר חדש, ובוודאי שבמסגרת תהליך של קידום אתרים בגוגל. גם אחרי שינויים נרחבים באתר כדאי מאוד לוודא שהאינדוקס בגוגל התעדכן ולפרסם מחדש את קובץ מפת האתר באצמעות כלי מנהלי האתרים של גוגל.
השלב הבא הוא לטפל בבעיה – באמצעות צמצום היקף התופעה תוך ביצוע הפניות 301 מעמודי השגיאה לעמודים פעילים רלוונטיים, ובנוסף בעזרת עיצוב עמוד 404 ייחודי לאתר שלכם (גם אחרי שנאתר את הקישורים השבורים ונספק להם מענה, עדיין עלול להיווצר בעתיד מצב דומה, וכדאי להיערך גם לכך).
אילו עמודים לא כדאי לכלול במפת האתר?
ישנם שני סוגים של עמודים שאותם לא כדאי לכלול במפת האתר:
- עמודי שגיאה – עמודי שגיאה 404 במילא לא רלוונטיים לגוגל, אלא נועדו לשפר את חוויית המשתמש ובעיקר לספק מענה למצבים שבהם יש לינק שבור ולא רוצים לאבד לגמרי את הגולש או הגולשת. אל תבזבז את 'תקציב הזחילה' שגוגל נותן לאתר שלכם על עמודים ריקים מתוכן.
- עמודים שבוצעו להם הפניות 301 – מפני שבמילא אין טעם להציג אותם לגולשים, אלא רק את העמודים שאליהם הם מפנים (ושאותם כמובן כן חשוב לכלול ב-Sitemap).
איך מעבירים לגוגל Sitemap.xml?
לאחר יצירת קובץ Sitemap.xml, ובעצם מספר קבצים שונים של מפות אתר לפי ההנחיות הנ"ל (לעמודים, לפוסטים, לתמונות וכו'), השלב הבא הוא הגשתו לגוגל. הפעולה הזו מתבצעת באמצעות ה-Google Search Console – כלי מנהל האתרים של גוגל, שדרכו מתבצעות עוד פעולות משמעותיות (להרחבה קראו כאן). חשוב להגיש גם קובץ אחד ראשי שכולל את כל הקטגוריות, וגם קובץ לכל קטגוריה בנפרד (עמודים, פוסטים, תמונות, וידאו).

לאחר הגשת הקובץ לגוגל, ניתן לבחון כמה מהעמודים אכן אונדקסו במנוע החיפוש. בחלק מהמקרים, האינדוקס מהיר מאוד ובמקרים אחרים נדרשת סבלנות מסוימת.
ומה קורה במידה ולא העליתם מפת אתר ל-Search Console?
גם ללא מפת אתר, הבוטים של גוגל יגיעו בסופו של דבר לאתר ויסרקו אותו. הבעיה היא שבאינטרנט יש אינספור אתרים וכל הזמן מתווספים המוני עמודים חדשים. גוגל אמנם חברה ענקית אבל המשאבים שלה מוגבלים, ולכן עלול לחלוף זמן רב, ואפילו מאוד, עד לסריקה ולאינדוקס של האתר שלכם. כל עוד הוא לא נסרק, גוגל בעצם לא יודעת על קיומו ולכן הוא לא יוצג.
בנוסף, אם הושקעו זמן, כסף ומשאבים נוספים בתהליך SEO (אגב, אם שאלתם את עצמכם מה זה SEO התשובה היא ראשי תיבות של הביטוי Search Engine Optimization, ובעברית אופטימיזציה למנועי חיפוש. תשובה מפורטת תמצאו כאן), ובין השאר התווספו לאתר תכנים חדשים ובעלי ערך אמיתי לגולשים – כדאי כמובן לוודא שגוגל תדע על כך באופן מיידי.
עוד סיבה חשובה ליצור מפת אתר היא שבדרך זו אפשר להבהיר לגוגל אילו עמודים חשובים יותר מבחינתכם, ולכן אתם מצפים מהבוטים של מנוע החיפוש לסרוק אותם בתדירות גבוהה יותר.
שאלות נפוצות
מה זה Sitemap.xml?
קובץ Sitemap.xml הוא קובץ מפת אתר שמטרתו להסביר לגוגל את ההיררכיה של האתר שלכם לצורך טיוב תקציב הזחילה.
מהי הדרך הנוחה ביותר ליצור מפת אתר Sitemap.xml?
אם מדובר באתר וורדפרס, באמצעות תוסף (All in One SEO או Yoast). במקרים אחרים, אפשר להיעזר באתרים ייעודיים וידידותיים מאוד למשתמש כגון xml-sitemaps.com.
מתי חשוב במיוחד לוודא שיש באתר קובץ Sitemap.xml?
אחרי השלמת בניית אתר חדש, ובמסגרת תהליך קידום אורגני.
האם כל סוגי התכנים מופיעים במפת אתר אחת?
כן, ישנה מפה אחת כללית שבה מופיעים כל העמודים באתר. בנוסף, כדאי ליצור קבצי מפות אתר נפרדים לתמונות, וידאו, עמודים ופוסטים חדשותיים.
האם מפת אתר עוזרת גם לגולשים להבין את מבנה האתר?
לא.
עבור הגולשים כדאי להכין סוג אחר של מפת אתר – לא Sitemap.xml, אלא מפת HTML. מפה זו יכולה לכלול רשימה של כל העמודים או מעין עץ שמתאר את מבנה האתר, ואותו ניתן להציג למשל בחלק התחתון של האתר (בתפריט הפוטר) או בעמוד ייעודי. באתרים מודרניים, לא תמיד יש צורך במפה זו, ובמיוחד אם מנגנון הניווט חכם ויש שורת חיפוש פנימית. בכל מקרה, מפת אתר HTML לא מהווה תחליף למפת האתר המוגשת לגוגל.
זקוקים לעזרה מקצועית בהגשת Sitamp.xml לגוגל? השאירו פרטים:
הירשמו לניולזטר שלנו:
חדשות עדכונים וכלים שימושיים
-
מומחה קידום אתרים
-
יצירת ערך בויקיפדיה – איך מוסיפים והאם זה עוזר לקידום האתר בגוגל?
-
מקדם אתרים מקצועי מומלץ – איך לבחור את האיש הנכון למשימה?
-
מה זה מיתוג עסקי ואיך עושים זאת נכון?
-
קניית מנויים (עוקבים) ליוטיוב – איך לעשות זאת נכון?
-
קניית צפיות ביוטיוב – כך תעשה זאת באופן שיזניק [ולא יזיק] את הסרטון שלך
-
תוכנות לעריכת תמונות אונליין בחינם [נשבעים!] שכדאי שתכירו
-
יועץ קידום אתרים – מתי ייעוץ קידום אתרים SEO יעזור לכם?
-
שגיאה 404 (Error 404)- מה זה, האם זה מזיק ולמה ואיך לטפל בה?
-
כך תבצעו מחקר מילים מקיף, ולא רק בעזרת כלי מילות מפתח
-
מה זה SEO [קידום אתרים] ואיך זה יגדיל לך את התנועה לאתר?
-
7 תוכנות לעריכת תמונות בחינם [אין כסף] שאתם חייבים להכיר
-
10 מאגרי תמונות להורדה *בחינם* ללא זכויות יוצרים שכדאי להכיר
-
פרסום ברדיו – כמה זה עולה ולמה כדאי לעבור לפרסום בדיגיטל?
-
בדיקת דומיין – כך תדעו בבעלות מי הדומיין בו אתם מעוניינים
-
פרסום בערוץ 13 – כמה זה עולה ולמה הפרסום באינטרנט משתלם יותר?
-
פרסום בערוץ 12 – כמה זה עולה ולמה הפרסום בדיגיטל משתלם יותר?
-
מה זה אופטימיזציה למנועי חיפוש? [המדריך המלא שיגלה לך הכל]
-
שיווק שותפים בבוקינג: איך תצטרפו ותעשו מזה כסף? [המדריך המלא]
-
שיווק שותפים באמזון: האם זה באמת כזה פשוט וכמה תוכלו להרוויח?
-
שיווק שותפים באיביי (Ebay): להרוויח כסף קל, בקלות
-
כך תבצעו פילוח שוק שיביא לכם לקוחות משלמים לאתר העסק
-
[קייס סטאדי] איך הגדלנו ב-4600% את הפניות באתר במשבר הקורונה?
-
לידים איכותיים – כך תייצרו לידים חמים וממירים מאתר העסק שלכם!
-
המדריך לחיבור בין טופס לידים למייל באופן אוטומטי ובחינם!
-
כלי מנהל האתרים (Google Search Console) – כך תשתמשו בו לטובתכם
-
ROI – מה זה ואיך בעלי עסקים יכולים למקסם אותו בפרסום בדיגיטל?
-
איך לבצע החלפת קישורים כמו אלוף?
-
מיקרו קופי מנצח שמביא המרות [כך תייצרו אותו!]
-
פרסום פרוגרמטי – האם זה עתיד השיווק בדיגיטל?
-
פלטפורמות מובילות למיקור חוץ בתחום הדיגיטל
-
מה זה מיקור חוץ (Outsourcing) ומתי כדאי להשתמש בו לקידום העסק?
-
מה זה שיווק שותפים ואיך עושים ממנו כסף? [המדריך המלא להצלחה]
-
איך מבצעים בדיקת קישורים נכנסים לאתר? [המדריך המלא]
-
Google Grants – המדריך המלא למענק גוגל גרנטס לעמותות
-
קידום תמונות בגוגל – הדרך לקבל עוד תנועה לאתר
-
5 דקות עבודה להטמעת תוסף מסנג'ר באתר שלכם
-
[קייס סטאדי] איך הגדלנו ב-231% את הפניות באתר חברת ברליץ?
-
5 טעויות נפוצות שאתם לא רוצים לעשות בקידום האתר
-
אינסטגרם משיקה בישראל את Instagram Shopping
-
אאוטבריין : ספרו סיפור
-
ממשק ה – Attribution החדש של פייסבוק
-
5 טריקים לשיפור יחס המרה באתר שלכם
-
איך בונים אתר תדמית בצורה נכונה?
-
6 טיפים באמצעותם תגדילו את זמן השהייה באתר שלכם
-
Facebook Creator Studio – מרכז ניהול תוכן לדף עסקי [סקירה]
-
אז איך כותבים תוכן מעניין שישאיר את הגולשים באתר?
-
10 גורמים מרכזיים שמשפיעים על דירוג האתר שלך בגוגל
-
על הקשר בין ניהול מוניטין ברשת וקידום אתרים
-
התממשקות אתרי מסחר למערכת טרנזילה – המדריך המלא
-
מה ההבדל בין פרופיל אישי לבין דף עסקי בפייסבוק?
-
סינדיקציה של תוכן ושיווק דיגיטלי – איך הם הולכים ביחד?
-
הסיבה בגללה בעלי עסקים מפסידים לקוחות ברשת
-
הפיד שלכם בפייסבוק עומד להשתנות, שוב.
-
איך להמיר פרופיל פייסבוק לדף עסקי צעד אחר צעד?
-
עדכוני האלגוריתם של גוגל – פנדה, פינגווין ושאר החיות
-
?פיצול ערוץ 2 – איך זה ישפיע על הפרסום באינטרנט
-
עולם קידום האתרים מאז ועד היום
-
רשימת מטלות SEO בבניית אתר חדש
-
משדרגים את האתר שלכם? שימו לב למיקומים שלכם
-
קידום אורגני מול קידום ממומן – מה ההבדל ומה כדאי?
-
מה זה קידום אתרים? (רמז: לא SEO)
-
גוגל עשו זאת, 85% מהאתרים מותאמים למובייל
-
קידום סרטון ביוטיוב/בפייסבוק. באיזו פלטפורמה כדאי לכם?
-
פרסום, עלות ומותג ברשת
-
איך לכתוב תוכן שיווקי שמותאם ל-SEO?
-
קידום אתרים משנות ה-90 ועד היום
-
קידום דף עסקי בפייסבוק – הלכה למעשה
-
אופטימיזציה לאתרי מובייל
-
הסיפור המופלא של בראוני בריטל
-
גוגל דומיינז
-
התובנות של גוגל+
-
פייסבוק מציגים: עיצוב חדש למודעות צד
-
פייסבוק ריטרגטינג
-
הכלי החדש: פייסבוק lookalike
-
האלגוריתם של גוגל מתעדכן: פנדה 4.0