איך לכתוב תוכן שיווקי שמותאם ל-SEO?
כתיבת תוכן לאתרים הינה ייחודית ושונה מכתיבה עיתונאית, כתיבת מאמרים אקדמיים או כתיבת רומן. נקודת הדמיון היחידה בין כתיבת תוכן לאתרי אינטרנט וסוגי הכתיבה השונים הינה שגם לה יש כללים ייחודיים ברורים הכוללים מבנה וחוקיות מסוימת.
בעבודת קידום אתרים, התוכן הוא מרכיב חשוב ומשמעותי. אז לפני שמתחילים לכתוב אותו קבלו מאיתנו טיפים איך לעשות את זה נכון:
עבודה מקדימה
לפני שמתחילים לכתוב תוכן לאתרים חשוב לענות על מספר שאלות חשובות: מה הקונספט של האתר? מה ייחודיות האתר ביחס לאתרים אחרים ברשת שעוסקים בתחומים זהים? מהם המסרים המתאימים? בקיצור, צריך לעשות פילוח שוק מקדים.
לרוב, לכל אתר חדש שעולה ברשת האינטרנט נאלץ להתמודד מול תחרות גדולה או אתרים המספקים שירות או מוצר דומה. היתרונות היחסיים של אתרים מתחרים הינו וותק, מידת פרסום ומודעות בקרב קהל היעד. כמו כן, אתר חדש צריך להתאמץ על מנת להצליח לשנות את הרגלי הגולשים ולמשוך אותם אל האתר שלו. לכן, אתר חדש צריך להיות אטרקטיבי, מעניין, בהיר והמצדיק את הגולשים לנטוש את ההרגלים שלהם ולעבור לאתר חדש.
לאחר ניסוח קונספט, יתרון יחסי וייחודיות האתר יש לבצע תרשים זרימה בו נקבעים הנושאים בהם יעסוק האתר לפי דירוג חשיבותם.
המלצה: מומלץ לחקור אתרים מתחרים, ללמוד מהם רעיונות תוכן, קופירייטינג ואף ללמוד מהטעויות שלהם.
תרשים זרימה
קיימת דעה רווחת כי כתיבת תוכן לאתרים זה עניין פשוט אך הנחה זאת מוטעית מיסודה. כתיבת תוכן לאתרי אינטרנט דורשת יכולת אנליטית, אסטרטגיה, היכרות מעמיקה עם רשת האינטרנט ודרישותיה ויכולת חשיבה לטווח ארוך.
טרם תחילת כתיבת התוכן לאתר, בין אם מדובר על איש מקצוע ובין אם באופן עצמאי, יש לבנות תוכנית מראש שתכלול את מדרג הדפים בהתאם לביטויי החיפוש הפופולאריים. הדירוג יסודר באופן כזה כך שהנושאים הפופולאריים ביותר יהיו בראש תרשים הזרימה ובסדר יורד על סמך תוצאות מחקר מעמיק של ביטויי מפתח שכיחים. הנושאים בראש תרשים הזרימה יהוו דפים מדרגה ראשונה כלומר דפים
ראשיים באתר.
כללי כתיבת תוכן לאתרים
לאחר שמבנה הנושאים באתר מדורג ניתן להתחיל בביצוע כתיבת התוכן לאתר. אולם, יש להקפיד על כללים מהותיים בעת כתיבת התוכן:
1. איתור מילות מפתח
את מילות המפתח השכיחים ביותר ניתן לאתר באמצעות כלי מתכנן מילות המפתח של גוגל אדוורדס, אשר יסייע להבין מהם ביטויי המפתח הפופולאריים ביותר הרצויים לשימוש באתר. כלי זה הינו מהותי הן עבור העוסקים בכתיבת תוכן לאתרים והן עבור העוסקים בקידום אתרים, מכיוון שבאמצעותו ניתן לערוך מדרג ביטויי מפתח בהתאם לנפח החיפוש הממוצע של גולשים. כמו כן, על בסיס כלי זה ניתן לבנות את אסטרטגיית השיווק בדיגיטל ואת תרשים הזרימה.
2. שיבוץ מילות מפתח
מילת מפתח צריך להופיע בטקסט ביחס של 3%-4% מסך התוכן בדף הספציפי, אולם שימוש מופרז בביטויי המפתח לא יעיל ועשוי להיות מזוהה כ"ספאם" על ידי מנועי החיפוש. מצב זה יביא להרחקת העמוד מתוצאות החיפוש או מיקומו בעמוד נידח וחסר משמעות.
בנוסף, למיקום ביטוי המפתח בתוכן העמוד משמעות רבה. רצוי למקם את ביטוי המפתח בחלקו הראשון של המאמר (בפסקה הראשונה), וכן לאורך הטקסט כולו ובפרט בפסקה האחרונה. חשוב להקפיד כי שילוב ביטוי המפתח במאמר יהיה הרמוני וישתלב בתחכום ולא מובלט ומלאכותי, כלומר יש להקפיד להתאים את התוכן עבור הגולשים ולא רק עבור מנועי החיפוש.
כמו כן, מכיוון שמלאכת קידום אתרים כרוכה בבניית מערך קישורים פנימיים יש לשבץ ביטויי מפתח נוספים בתוכן של כל עמוד באתר על מנת שיהוו פלטפורמה איכותית ליצירת קישור פנימי אשר מפנה לדף אחר באתר.
בעבר שימוש בביטוי מפתח ספציפי היה בעייתי מכיוון שלא היה ברור מה עושים עם אותיות חיבור ("ה" הידיעה, "ו" החיבור), אולם כיום ידוע כי יש לעשות שימוש בכל ביטוי מפתח שנראה רלוונטי בצורה הטבעית ביותר. כלומר, מה שנראה טבעי בעיני הגולשים יראה גם טבעי בעיני מנועי החיפוש.
3. תוכן מקורי לאתר אינטרנט
אחד הכללים החשובים ביותר עבור כתיבת תוכן לאתרים הינו יצירת תוכן ייחודי ומקורי בצורה מוחלטת. העתקת תוכן מייצרת תוכן כפול שדינו אי הופעה בתוצאות החיפוש של מנועי החיפוש השונים לצמיתות מכיוון שלמנועי החיפוש אין טעם להציג תוכן שמופיע כבר באינדקס. יתרה מכך, העתקת תוכן מאתר אחר מהווה פגיעה בזכויות יוצרים ועל כן אסורה על פי החוק.
כאשר כותבים תוכן לאתרים חשוב מאוד להפיק תוכן מרענן, ייחודי, מקורי, איכותי ומעניין, אחרת גם הגולשים לא ימשכו לאתר.
4. כותרות לפסקאות
כפי שמבנה האתר צריך להיות מובנה והדרגתי כך גם כותרות המאמרים, כאשר כותרת ראשית תסומן ב- H1, כותרות משניות יסומנו ב- H2 וכן הלאה.
כמו כן, ישנה חשיבות יתרה לאטרקטיביות הכותרות. לכותרות חשיבות רבה מכיוון שהן יקבעו אם הגולש ימשיך לקרוא את התוכן באתר או לא ועל כן חשוב ליצור כותרות מעניינות ומושכות. יתרה מכך, גולשים בוחנים כל עמוד אינטרנט במהירות וכותרות חשובות למשיכת תשומת ליבם, כותרות אטרקטיביות המתואמות לביטוי המפתח יביאו ללכידת הגולש והישארותו באתר.
בנוסף, כותרת צריכה להיות תכליתית וממצה ולא ארוכה ומעייפת. נהוג לכתוב כותרת שנעה בין 3-10 מילים לכותרת. רצוי לא להשתמש באותה כותרת יותר מפעם אחת, מכיוון ששימוש חוזר בכותרת עלול להביא לבלבול הגולש. כמו כן, מומלץ לשבץ את מילת המפתח של דף נתון בכותרת באותו הדף.
5. פסקאות תמציתיות
תוכן באתר צריך להיות מחולק לפסקאות תמציתיות וקצרות, מכיוון שהגולש הממוצע לא מעוניין במסה עצומה של אינפורמציה אלא הוא מחפש מידע ענייני וממצה. מחקרים מוכיחים כי הגולש הממוצע נמנע מקריאת תוכן ארוך וגדוש. במקרים בהם המאמר חייב להיות ארוך, רצוי לפצל אותו באמצעות תיאור קצר ומושך שעבור המעוניינים יוביל למאמר המלא.