כלי מנהל האתרים (Google Search Console) – כך תשתמשו בו לטובתכם

| מאת :

כלי מנהל האתרים של גוגל הוא כלי חינמי מבית היוצר של גוגל, שכל בעל אתר יכול להשתמש בו כדי להפיק תובנות על אתר האינטרנט שלו ולשפר אותו בעזרת אותן תובנות. הכלי לניהול אתרים הוא אחד מהאמצעים הבודדים שמאפשרים לנו קבלת מידע על האתר שלנו ישירות מגוגל. הוא מאפשר לבעלי ומנהלי אתרי אינטרנט להבין כיצד נראה האתר מהעיניים של רובוט הסריקה של גוגל, לבקש ממנו לסרוק עמודים מסוימים באתר ולהתעלם מאחרים, להבין אילו מילות מפתח מביאות תנועה לאתר (כהשלמה לכלי תכנון מילות המפתח של גוגל), אילו דפים ברחבי האינטרנט מקשרים לאתר (לרוב, טוב יותר מאשר הכלים השונים לבדיקת קישורים) ושלל פעולות נוספות.

במאמר זה נסביר כיצד תוכלו לנצל את כלי מנהלי האתרים לטובת שיפור קריאות האתר במנועי החיפוש ונסקור את הפיצ'רים המרכזיים אותם הוא מציע.

חשוב לדעת שהכלי עבר מתיחת פנים רצינית בשנתיים האחרונות (נכון לכתיבת מאמר זה במרץ 2020), שינה את מראהו וחלק מהפיצ'רים בו עודכנו. כלי מנהל אתרים ידוע גם בשםGoogle Search Console (GSC) ובעבר נקרא בכלל Google Webmaster Tools.

איך מחברים את כלי מנהל האתרים לאתר ומאמתים את הבעלות שלכם עליו?

ראשית, היכנסו לקישור הזה. לאחר מכן, בחרו באופציה המתאימה בעבורכם:

כלי מנהלי האתרים מסך כניסה

במידה ויש לכם אפשרות לאימות DNS, בחרו באופציה הימנית והמהירה. במידה ולא, בחרו באופציה השמאלית, שבה תצטרכו לאמת את הבעלות שלכם על כל נכסי האתר (הדומיין שלכם עם קידומת WWW, בלי קידומת WWW, עם קידומת HTTP ועם קידומת HTTPS). נמשיך את ההסבר על דרכי האימות האפשריות בשיטה זאת.

ישנן מספר דרכים שבאמצעותן ניתן לחבר את כלי מנהלי האתרים לאתר ולאמת את בעלותכם, ביניהן:

  • אימות באמצעות העלאה של קובץ Html לשרת – הורדה של הקובץ מתוך כלי מנהלי אתרים והעלאתו ישירות לשרת של האתר:

אימות באמצעות תג כלי מנהל אתרים

  • אימות באמצעות תג HTML העתקת המטא תג לתוך הקוד של דף הבית של האתר שלכם בהתאם להנחיות:

כלי מנהל אתרים אימות מהיר

אם האתר שלכם בנוי על מערכת ניהול וורדפרס ומותקן עליו תוסף Yoast, תוכלו להשתמש בשיטה זו באופן הפשוט ביותר ופשוט להעתיק את תג ה-HTML לשורה "קוד אימות של גוגל":

אימות כלי מנהלי אתרים בעזרת יוסט

  • אימות באמצעות גוגל אנליטיקס – אם כבר מותקן באתר שלכם קוד של גוגל אנליטיקס וכתובת המייל שלכם בעלת הרשאת עריכה בחשבון האנליטיקס, כל מה שתצטרכו לעשות זה ללחוץ על לחצן האימות וגוגל יזהה את זה מיידית:

אימות אנליטיקס כלי מנהלי האתרים של גוגל

  • אימות באמצעות Google Tag Manager במידה וכלי זה מותקן על האתר שלכם ולכתובת המייל שלכם יש הרשאת "פרסום" בו, תוכלו להכניס קטע קוד לאתר באופן חד פעמי דרכו וכך לאמת את הבעלות:

אימות תג מנג'ר כלי מנהל האתרים

לאחר שתשלימו את אימות בעלותכם, תגיעו למסך הראשי שלכם שבו נתונים שונים על ביצועי האתר שלכם מ-3 החודשים האחרונים:

כלי מנהל אתרים

חשוב לדעת שזה יכול לקחת מספר ימים מרגע אימות הבעלות שלכם על הנכס ועד שתראו נתונים במסך זה, שכן גוגל צריך לאסוף אותם וזה לוקח מעט זמן. לאחר שהנתונים ייאספו, תראו במסך זה מידע על ביצועי האתר מבחינת קליקים (כניסות אליו) מגוגל, מידע על דפים עם שגיאות באתר ומידע על שיפורים שאתם יכולים לעשות שיתרמו לביצועים טובים יותר. כל דו"ח שמוצג במסך הראשי ניתן לפתוח בלחיצת עכבר ולקבל עליו מידע מפורט יותר. באמצעות הדו"חות המוצגים בעמוד הראשי של כלי מנהל האתרים תוכלו לזהות מגמות של ביצועי האתר ושל כמויות השגיאות באתר שדורשות את טיפולכם.

אז מה ניתן לעשות בעזרת כלי מנהל האתרים (Google Search Console)?

נסקור בקצרה את הפיצ'רים השונים של כלי מנהל האתרים:

הגשת כתובת אתר לסריקה ע"י גוגל (בעבר נקרא "אחזר כמו גוגל"):

בכל מסך בכלי מנהלי האתרים, באיזה דו"ח שלא תצפו, תוכלו לשלוח כתובת URL מהאתר שלכם לסריקה על ידי הבוט של גוגל באופן מיידי:

סריקת כתובת בכלי מנהלי האתרים

כל מה שצריך זה להכניס את הכתובת המלאה של העמוד שאותו אתם רוצים לסרוק לשורה העליונה שבתוך הריבוע האדום בתמונה הנ"ל וללחוץ Enter במקלדת. לאחר מכן, תראו את המסך הזה למספר שניות:

טעינת כתובת בכלי מנהל האתרים

גם לחיצה על "בדיקת דף" בתפריט הצד של כלי מנהל האתרים תפתח את שורת הכתובת שבה תוכלו להזין את העמוד שאתם מעוניינים להגישה לסריקה מחדש.

בשלב הבא, תראו את המסך הזה, בו תצטרכו ללחוץ על "הגש בקשה ליצירת אינדקס" כדי לשלוח את העמוד לאינדוקס:

אינדוקס כתובת בכלי מנהל האתרים

לאחר שתסיימו את התהליך, הבוט של גוגל יגיע לסרוק את העמוד שהגשתם לסריקה, לרוב תוך מספר דקות. מתי זה שימושי? בעיקר כשאתם מעדכנים תוכן בעמוד מסוים ורוצים שגוגל יסרוק את התוכן החדש.

דו"ח הביצועים בדיקת מיקומי האתר, כמות החשיפות שלו וכמות הקליקים מכל ביטוי אליו:

זהו אחד מהדו"חות השימושיים ביותר בכלי מנהלי האתרים של גוגל. באמצעות דו"ח הביצועים, תוכלו לקבל מידע על ביצועי האתר שלכם ב-16 החודשים האחרונים:

  • כמות החשיפות של האתר בעבור כל שאילתה בגוגל שהציגה תוצאה של האתר ב-16 החודשים האחרונים.
  • כמות הקליקים על תוצאות האתר בפרק הזמן אותו הגדרתם.
  • אחוז ההקלקה הממוצע (CTR) בעבור כל שאילתה בפרק הזמן אותו הגדרתם.
  • המיקום הממוצע של האתר שלכם בעבור שאילתה ספציפית בפרק הזמן אותו הגדרתם.

דוח ביצועים כלי מנהלי האתרים

תוכלו לבדוק את זה בעבור 3 החודשים האחרונים (זו ברירת המחדל), 6 החודשים האחרונים, 12 החודשים האחרונים, 16 החודשים האחרונים, 28 הימים האחרונים, 7 הימים האחרונים, בעבור אתמול או בעבור תאריכים בהתאמה אישית:

google search console תאריכים

מניתוח דו"ח הביצועים תוכלו להבין את המיקומים באתר שלכם בעבור מילות מפתח שאתם מקדמים (ולא מקדמים, ולקחת ממנו רעיונות לביטויים שכדאי לכם לכתוב תוכן חדש או לשפר תוכם קיים בעבורם), לקבל מידע על העמודים שבהם כדאי לשפר את תגיות המטא שלכם (במידה ואחוזי ההקלקה – CTR – שלכם נמוכים) ולזהות מגמות לפי הגרפים בחלק העליון של הדו"ח.

כלי מנהלים האתרים נתוני ביצועים

 

דו"ח הכיסוי בכלי מנהלי האתרים

בדו"ח זה, אליו תוכלו להגיע מתפריט הצד בכל מסך שבו תימצאו, תוכלו לגלות שגיאות ובעיות באתר שלכם, אזהרות שגוגל מעביר לגבי עמודים מסוימים וכו'. כך למשל, תוכלו לראות את העמודים שיש בהם שגיאת 404 (וכדאי להפנות אותם לעמודים פעילים בעלי תוכן דומה באתר), עמודים שהוגדרו על ידיכם ככאלו שגוגל מתבקש לא לאנדקס, עמודים חסומים על ידי קובץ Robots.txt, עמודים עם בעיות קנוניקל ועוד:

google search console

 

דו"ח Sitemaps (מפות אתר)

באמצעות דו"ח זה תוכלו לשלוח לגוגל את כתובת מפת האתר שלכם (העמוד באתר שבו יושב קובץ ה-Sitemap.xml) וליידע אותו אילו עמודים קיימים באתר. פשוט הזינו את הכתובת היחסית שבה יושב הקובץ באתר:

העלאת מפת אתרים לכלי מנהל אתרים

שימו לב, חשוב להגיש לא רק את מפת האתר הראשית, אלא גם את מפות האתר המשניות אותן תרצו שגוגל יסרוק (של הקטגוריות, העמודים, הפוסטים והגלריות שלכם – הכל בהתאם לבחירתכם).

חשוב לבדוק שבעמודת הסטטוס שבדו"ח זה מופיע "הצלחה" בירוק. במידה ורשום "נכשל", מחקו את מפת האתר והגישו אותה מחדש. מפת האתר משמשת אותנו כדי להסביר לגוגל על ההיררכיה באתר שלנו ואילו עמודים חשובים לנו. כדאי לעדכן את מפת האתר באופן קבוע כדי שכל עמוד חשוב שנוסף לאתר יופיע בה וגוגל יבין את חשיבותו. כלים כמו תוסף Yoast לאתרי וורדפרס עושים זאת אוטומטית, אך באתרים של מערכות ניהול אחרות לפעמים יש צורך לעדכן את קובץ ה-Sitemap.xml ידנית.

דו"ח הסרות

אחד מהפיצ'רים החדשים בכלי מנהל האתרים. באמצעות פיצ'ר זה תוכלו לחסום כתובות URL ספציפיות מלהופיע בתוצאות החיפוש בגוגל למשך כ-6 חודשים (בלבד). אם ברצונכם להסיר כתובת URL באתר מתוצאות החיפוש של גוגל באופן מוחלט ולתמיד, תצטרכו למחוק אותה מהאתר או למנוע גישה של מנוע החיפוש אליה באמצעות קובץ Robots.txt.

דו"ח המהירות של כלי מנהל האתרים

גם דו"ח זה חדש יחסית והוא נותן לבעלי אתרים מידע לגבי מהירות הטעינה של עמודים ספציפיים באתר שלהם במובייל ובדסקטופ. הדו"ח מציג את כמויות כתובות ה-URL שמהירות הטעינה שלהן נחשבת איטית, את אלו שמהירות הטעינה שלהן נחשבת מתונה (בינונית) ואת אלו שנטענות מהר. בעזרתו תוכלו לדעת באילו עמודים באתר יש צורך בשיפור טעינה, שכמובן יכול להתבטא גם בשיפור חוויית המשתמש באתר וגם במיקומי האתר בעבור מילות מפתח.

דוח מהירות בכלי מנהל האתרים

דו"ח נוחות השימוש בניידים

באמצעות דו"ח זה תוכלו לראות אילו עמודים באתר שלכם זקוקים לשיפורים והתאמות למכשירים ניידים. במידה ויש לכם שגיאות, כמו למשל אלמנטים שצמודים מדי אחד לשני, קישורים צמודים, טקסט קטן מדי לקריאה במכשירים ניידים ועוד – תוכלו לגלות אותן בדו"ח זה.

דו"חות אבטחה ופעולת ידניות

באמצעות 2 דו"חות אלו תוכלו לזהות בעיות ידניות ובעיות אבטחה שדורשות את התערבותכם. זה המקום שבו תוכלו לגלות אם האתר שלכם נפרץ או הוענש על ידי גוגל.

פעולות ידניות בכלי מנהלי האתריםכלי מנהל האתרים של גוגל מדריך

דו"ח הקישורים

אחד הדו"חות הותיקים בכלי מנהלי האתרים של גוגל, וגם אחד השימושיים ביותר. בדו"ח זה ב-Google Search Console תוכלו לראות אילו אתרים מקשרים לאתר שלכם. כלי מנהלי האתרים הוא למעשה אחד מהכלים האמינים ביותר לבדיקת הקישורים הנכנסים לאתר שלכם. הוא אמנם לא מתקדם כמו Ahrefs או כלים אחרים כדוגמת Moz ו-SemRush, אבל ברוב המקרים מזהה את כמות הלינקים הגדולה ביותר שמובילה לאתר שלכם. בדו"ח הקישורים תוכלו לראות מיהם האתרים שמקשרים לאתר שלכם, באיזה אנקורים (ביטויים שמהם יוצא הקישור), אילו עמודים באתר שלכם הם אלו שמקבלים הכי הרבה קישורים חיצוניים, כמה קישורים האתר שלכם מקבל מכל אתר שמקשר אליו ועוד. הדו"ח הזה מתעדכן מדי כמה ימים.

הגדרות החשבון

באיזור ההגדרות של כלי מנהלי האתרים תוכלו לאמת את הבעלות שלכם ולתת הרשאות למשתמשים אחרים:

  • הרשאה מלאה – למנהלים נוספים של חשבון האתר, שיוכלו לשלוח עמודים לאינדוקס, להעלות מפות אתר ובעצם לבצע כל פעולה שבעל הנכס יכול לבצע.
  • הרשאה מוגבלת – מאפשרת צפייה בדו"חות השונים, אך לא ביצוע של שינויים.

כלי מנהלי האתרים הגדרות

לסיכום

סקרנו במאמר זה את הפיצ'רים ואת הדו"חות המרכזיים שחשוב לכל בעל אתר להכיר בכלי מנהלי האתרים של גוגל. Google Search Console נותן מידע רב לבעלי אתרים, מספק להם התראות חשובות ובהחלט חשוב להשתמש בו בתהליך של קידום אתרים. ניתן להפיק ממנו תובנות רבות שיכולות לסייע בשיפור האתר שלכם. תשתמשו בו. אם אתם זקוקים לעזרה של יועץ קידום אתרים פנו אלינו >>

 

*מאמר זה נכתב ע"י אורי שחם – מנהל מחלקת SEO בלינקשייק.

 

אהבתם? שתפו את החברים!
גוגל פנדה
מטלות SEO באתר חדש
מדריך לשיווק שותפים בבוקינג

חדשות עדכונים וכלים שימושיים